logo-zoekgedrag

Zoekgedrag.nl

Linkbuilding

Jij weet wat linkbuilding is. Jij weet hoe belangrijk linkbuilding is. En nu zoek je een betrouwbare en scherp geprijsde groep marketeers om dat voor jou te doen? Een online marketingbureau dat zich onderscheid met hoge kwaliteit?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij hebben 20 jaar ervaring met linkbuilding. Wij weten wat jouw website nodig heeft. Onze linkbuilding is resultaatgericht en effectief. Samen veroveren we topposities in Google!

Het creëren van een ijzersterk en natuurlijk linkprofiel is een continu proces. Met onze bak aan ervaring, enorme wereldwijde netwerk van linkbuildingbureaus en eigen websites als ruilmiddel krijgen wij elke partij hoog in Google!

 

Wat houdt linkbuilding in?

Linkbuilding is het proces van het verhogen van het aantal en de kwaliteit van inkomende links naar een webpagina.

Links kunnen zowel extern als intern zijn. In termen van linkbuilding komen de externe van andere sites, ook wel backlinks of inkomende links genoemd.

Deze links geven Google een indruk van de populariteit en autoriteit van een website in een bepaalde branche. De zoekmachine onderzoekt de links die naar de site leiden om te zien hoe vaak deze voorkomt en wat de kwaliteit van die verwijzingen is.

Hoe meer links er zijn van betrouwbare, gerelateerde en populaire sites, hoe relevanter Google de site beschouwt in zijn expertisegebied.

De intelligentie van het algoritme houdt ook rekening met de ankertekst, de inhoud rond de link, de paginapositie en andere factoren waar we dieper op in zullen gaan.

Maar linkbuilding omvat ook interne links, die op de pagina's van de site staan. Ze kunnen pagina's op of buiten de site targeten.

Google beoordeelt deze links ook om inzicht te krijgen in de kwaliteit en relevantie van een pagina en dus of deze een betere positie in de zoekresultaten verdient.

rankingmasters linkbuildingmasters webton blauwemonsters

Wat is belangrijk bij linkbuilding?

Linkbuilding is makkelijk. Goede linkbuilding niet. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden als je gaat linkbuilden. Hieronder een paar belangrijke factoren.

Relevantie
Zorg dat backlinks relevant zijn. Als je een website over honden hebt, dan heb je weinig aan een linkje van de lokale bakker of een boekhouder. Goede website voor een backlink zouden links op websites van een dierenwinkel en hondentrimsalon zijn.

Autoriteit
Probeer links te krijgen van websites met veel autoriteit, dan stijgt de autoriteit van jouw website ook. Als je links met autoriteit zoek voor je hondensite, dan zijn links van Bonzo en Pedigree beter dan links op de website van een lokale thuisfokker.

Ankerteksten
Een Ankertekst is de klikbare tekst in een link. De ankertekst kan het beste relevant zijn voor de pagina waarnaar je linkt, in plaats van een generieke tekst zoals: klik hier, lees verder of meer. Een ankertekst is meestal te herkennen aan een onderscheidende opmaak.

Follow en nofollow
Er zijn verschillende methoden om een link te maken. Zo is er ook de mogelijkheid om een link in de code een nofollow tag mee te geven. Zo'n tag vertelt zoekmachines dat de link niet gevolgd moet worden. Dat maakt een link minder waard, maar niet waardeloos. Voor een goed linkprofiel is het belangrijk zowel follow als nofollow links te hebben.

Hoe ziet een backlink eruit?

Nou kunnen we het wel over linkbuilding hebben, maar hoe ziet een link eruit? Een basislink bestaat uit 3 onderdelen.

1. Een code die vertelt aan browsers dat het een link is (in het blauw)
<a href="https://www.zoekgedrag.nl/linkbuilding/">Linkbuilding</a>

2. Uniformed Resource Locator (URL), ofwel het webadres van de pagina waarnaar wordt doorgelinkt (in het blauw)
<a href="https://www.zoekgedrag.nl/linkbuilding/">Linkbuilding</a>

3. De ankertekst, ofwel de zichtbare tekst van de link
<a href="https://www.zoekgedrag.nl/linkbuilding/">Linkbuilding</a>

Zo ziet de link er normaal uit:
Linkbuilding

Het opnemen van zoekwoorden in de ankertekst van een link is een van de belangrijkste strategieën om de positie in de zoekresultaten te verbeteren.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Links helpen jouw website om hoger in Google te komen en ze zijn een belangrijk aandachtspunt van elke SEO-campagne. Ze zijn onmisbaar voor zoekmachine optimalisatie omdat ze door Google worden gezien als een "stem van vertrouwen" van de ene website naar de andere. Online marketeers zijn het erover eens dat links belangrijk zijn als je in de organische resultaten wilt scoren. Kortom, meer backlinks naar jouw website helpen zoekmachines om de waarde van jouw website te zien. Dat is positief, want wanneer zoekmachines dit zien, zullen ze jouw site hoger in de SERP's gaan rangschikken. Met andere woorden, backlinks zijn belangrijk voor je vindbaarheid en ranking in de zoekresultaten.

Hierom zijn links naar je website belangrijk:

  • Verbetert de organische ranking
  • Verhoogt de naamsbekendheid
  • Verhoogt websiteverkeer
  • Positioneert een bedrijf als een autoriteit

Wat is een dofollow-link?

Eigenlijk zijn alle links dofollow-links, tenzij ze handmatig worden gewijzigd in nofollow-links. De crawlers van zoekmachines als Google en Bing volgen dofollow-links. Met andere woorden, ze blijven andere pagina's crawlen die ze ontdekken via links. Dofollow-links geven 'link juice' van de ene naar ed andere site door. Links zijn een stem voor kwaliteit. Door erachter te komen naar welke webpagina's vaak wordt gelinkt, kunnen zoekmachines bepalen hoe hoog websites moeten scoren in de zoekresultaten.

Nofollow-links bevatten een extra code dat zoekmachines vraagt de link niet te volgen of als aanbeveling te zien. Nofollow-links worden vooral veel gebruikt door website met user generated content omdat op zulke websites de beheerder geen invloed heeft op alle links die geplaatst worden. Advertenties hebben ook vaak nofollow-links op verzoek van Google. Links kopen of verkopen wordt namelijk afgekeurd.

Hoe maak je een do follow link?

Follow en nofollow-links zien er identiek uit voor de websitebezoekers. De werking en visuele weergave zijn exact hetzelfde.

De blauwe tekst in deze zin is een follow link. De blauwe tekst in deze zin is een nofollow-link. Het verschil tussen de twee wordt pas duidelijk als je naar de HTML-code kijkt.

Follow-link:
<a href="https://www.zoekgedrag.nl/linkbuilding/">Linkbuilding</a>

Nofollow-link:
<a href="https://www.zoekgedrag.nl/linkbuilding/" rel="nofollow">Linkbuilding</a>

Om een link nofollow te maken moet er dus rel="nofollow" aan de linkcode toegevoegd worden. Dofollow links maak je zonder die extra code aan de link toe te voegen.

Wat is interne linkbuilding?

Interne linkbuilding is het bewust plaatsen van links van de ene pagina op een domein naar een andere pagina op hetzelfde domein. Interne links helpen bij het bouwen van websitestructuur en het is handig om de paginahiërarchie te laten zien. Daarbij helpen interne links de websitegebruiker om op een websites te navigeren.

Interne links zijn om 4 redenen belangrijk

1. Verbetert de gebruikerservaring
2. Verbetert de ranking
3. Verbetert de indexering
4. Verhoogt het aantal conversies

Soorten interne links

  • Hoofdnavigatielinks: dit zijn links die in de navigatie van uw website verschijnen en op elke pagina van uw website verschijnen. Meestal aan de bovenkant van een pagina.
  • Footerlinks: net als navigatielinks worden footerlinks ook voor de hele site weergegeven aan de onderkant van elke pagina.
  • Sidebarlinks: komen het meest voor op blogs. Ze linken naar populaire posts, gerelateerde posts, laatste posts, etc.
  • Contextuele links: worden in een tekst op de website geplaatst. Dit kunnen links zijn naar gerelateerde pagina's over het onderwerp of andere relevante content op de website.

Wat is link profiel?

Wanneer meerdere websites naar een website linken, dan heeft de gelinkte website een linkprofiel. Een linkprofiel is dus het totaal aantal links dat een website heeft. De kenmerken van alle backlinks naar een website of specifieke webpagina vormen samen een linkprofiel.

Een linkprofiel kan automatisch ontstaan of zelf gemaakt worden. In beide gevallen is het belangrijk om regelmatig naar de inkomende links te kijken en de kwaliteit te bewaken. De kwaliteit van een linkprofiel heeft veel invloed op de vindbaarheid van een website.

Wat is een natuurlijk linkprofiel?

Met een natuurlijk linkprofiel wordt bedoeld dat je linkprofiel eruitziet alsof alle links op een "natuurlijke" manier verdient zijn. Alsof de links geplaatst zijn door mensen die jouw website oprecht interessant en relevant voor hun websitebezoekers vinden. Alleen links van hele grote websites is bijvoorbeeld niet natuurlijk. Een goed linkprofiel bestaat uit links van variërende sites.
Als een website een onnatuurlijk linkprofiel heeft, dan kan Google die website devalueren. Dat betekent dat de posities in Google slechter worden. Zorg er daarom voor dat je weet wat je doet als je linkbuild.

Hoewel linkbuilding niet meer zo makkelijk is als jaren geleden, is het wel een must als je hoog in Google wil komen. Let gewoon goed op of schakel experts in.

Denk bij een natuurlijk linkprofiel aan de volgende elementen:

  • Mix van (No)follow links (Alleen follow is ongeloofwaardig)
  • Verschillende bronnen. (social, directory's, websites, etc)
  • Zorg voor In-content links. (links in tekst)
  • Gespreide linkplaatsing. (Niet allemaal tegelijk)
  • Bronnen met verschil in autoriteit. (Grote en kleine sites)
  • Variatie in anchortekst (Sitenaam, keyword, synoniem, etc.)

Wat zijn veel backlinks?

Deze vraag valt niet te beantwoorden. De hoeveelheid backlinks die je nodig hebt om hoog in Google te komen verschilt enorm. Als je met "kunstschilder Grolloo" in de top 10 van Google wil komen, dan is een handjevol goede links genoeg. Wil je scoren op het woord "hypotheek" dan krijg je hele andere aantallen. Generalistisch gesproken telt hoe meer concurrentie hoe meer goede links je nodig hebt.  Maar het aantal links is alleen belangrijk als het goede links zijn. Duizend slechte links verliezen van 20 sterke varianten. 

Wat is een goede backlink?

Het verkrijgen van backlinks – links van andere websites naar de website van uw bedrijf – is één van de effectiefste manieren om hoog in Google te komen. Maar niet alle backlinks zijn gelijk. Sommige backlinks helpen je positie helemaal niet en sommige kunnen zelfs een negatief effect hebben. Daarom moet de focus liggen op het krijgen van (grotendeels) kwalitatieve backlinks.

Wat een backlink goed maakt, is deels subjectief, en elke SEO-consultant zal op een enigszins afwijkende mening hebben over het onderwerp, maar de meesten zijn het erover eens dat een backlink van goede kwaliteit uit verschillende van de onderstaande factoren bestaat, en dat een backlink die al deze vakjes aanvinkt de perfecte backlink is.

Een backlink die niet aan alle onderstaande criteria voldoet, is zeker niet per se een link van lage kwaliteit. Als je een backlink kunt krijgen die aan enkele van de onderstaande criteria voldoet, is het prima.

Waar plaats je backlinks?

  • Op een relevante bron
  • Op een vertrouwde bron
  • Op een site met traffic
  • Op en in een pagina met veel tekst
  • Op een pagina met autoriteit
  • Op pagina's met links naar andere goed websites
  • Op sites waar jij niet naar linkt
  • Op pagina's met weinig andere backlinks

Veelgestelde vragen

Wat zijn verwijzende domeinen?

Verwijzende domeinen zijn domeinen met een link naar een website. Bij linkbuilding is het een belangrijk element om in de gaten te houden. Wanneer je kijkt naar het aantal verwijzende domeinen van een website, dan kom je altijd op een gelijk of lager getal uit vergeleken met het aantal backlinks. Wanneer je bijvoorbeeld 250 links hebt, zegt dat niets over het aantal verwijzende domeinen. De 250 links kunnen zomaar van slechts 20 verwijzende domeinen komen. Als je bijvoorbeeld een link in de footer van een website plaatst is er een grote kans dat het linkje op elke pagina van dat domein staat. Als het domein 30 pagina's heeft, heb je dus 30 links, maar wel van slechts 1 verwijzende domein.

Wat betekent link building?

Link= in deze context "verbinding"
Building= in deze context "bouwen"

Linkbuilding, simpel gezegd, is het proces om andere websites te laten linken naar jouw website. Alle online marketeers zijn geïnteresseerd in het bouwen van links om websiteverkeer te stimuleren en de autoriteit van hun website te vergroten.

Waarom links bouwen? De algoritmen van Google zijn complex en voortdurend in ontwikkeling, maar backlinks blijven een belangrijke factor in hoe zoekmachines bepalen welke sites op welke zoekwoorden scoren. Het bouwen van links is een van de vele tactieken die worden gebruikt bij zoekmachineoptimalisatie (SEO), omdat links een signaal zijn voor Google dat uw site een kwaliteitsbron is die het waard is om te worden vermeld. Daarom hebben sites met meer backlinks de neiging om ook hogere in Google te komen.

Wat betekent backlinks?

Een backlink is een inkomende hyperlink van een externe website. Backlinks helpen het webverkeer te vergroten en worden door veel zoekmachines beschouwd als een "stem" voor een website, wat kan leiden tot hogere posities.

Wat doet een backlink?

Als er een website is met bijvoorbeeld veel interessante artikelen over linkbuilding en in die artikelen staan links naar jouw website, dan kan een gebruiker die op zo'n link klikt naar jouw website gestuurd worden voor meer informatie over een specifiek onderwerp.

Google zal zien dat een website die zijn autoriteit op een bepaald gebied heeft kunnen vestigen, ook voor bepaalde informatie naar jouw website verwijst. Het kan dus zijn dat uw website ook relevante informatie bevat die waarschijnlijk waarde toevoegt voor de gebruiker. Vanaf de volgende keer kan Google jouw website ook gaan weergeven in de topresultaten voor datzelfde zoekwoord. Daarom is het maken van backlinks van andere websites naar jouw website een van de prominentste strategieën om Google informatie te verstrekken dat uw website relevante inhoud biedt.

Hoe doe je aan linkbuilding?

Linkbuilding is makkelijk. Slechte linkbuilding nog makkelijker en goede linkbuilding is dat niet. Het is een tijdsintensieve klus waarbij een goed alertheid en nauwkeurigheid nodig is. Want er komt nogal wat kijken als je aa inkuiling wil doen. Er is veel voorwerk nodig voor onder andere een uitgebreide zoekwoordanalyse en optimalisatie van je website. Als je de zoekwoorden, waarop je hoog in Google wil komen, hebt bepaald moet je een linkbuilding strategie bepalen. Er zijn veel manieren om te linkbuilden. Ik zal de populairste kort hieronder beschrijven. Als je geïnteresseerd bent in meerder tactieken, dan kan je het beste hier even kijken.

Gebroken linkbuilding - Je zoekt relevante pagina's waar gebroken links opstaan. Als je die gevonden hebt, neem je contact op met de eigenaar en zegt dat er een dode link op zijn website staat en dat jouw website nog relevanter is om naar te linken.

Gast bericht - Waarschijnlijk de populairste linkbuildingstrategie. Vind blogs die gastberichten accepteren en stuur ze een sterk artikel! Dat is mestal goed voor 1-2 do-follow-links naar je website.

ABC Linkruil - ABC-linken werkt met 3 websites; A, B, en C. Stel jij hebt zelf 2 websites (A en C). Je wilt graag een backlink hebben van een andere website (B) maar B wil graag een backlink terug hebben. Je kunt dan in ruil voor een backlink van website B naar jouw website (A) een link van jouw tweede website (C) naar website B plaatsen als retourlink. Op deze manier is er geen sprake van naar elkaar linken en dit is dus beter voor de zoekmachines. Er mag dan verder geen verband zijn tussen website A en C.

Waarom heb je backlinks nodig?

Om hoog in Google te komen moet je actief bezig zijn met SEO. SEO bestaat uit veel aspecten, een van de belangrijkste daarvan is het opbouwen van een hoge autoriteit. Een hoge autoriteit van je website kan belangrijk zijn wanneer de techniek en de content van jouw website gelijkwaardig is aan die van een concurrent. Dan gaat de hoogste positie naar de website met de hoogste autoriteit. Met goede links draag je bij aan de autoriteit van je website en hoge posities.

Wat kost een link voor linkbuilding?

Veel linkbuilding kan gratis als je zelf waardevolle sites hebt om mee terug te linken. Als je die niet hebt, is betalen voor links een optie. Maar over hoeveel je moet betalen voor een link valt weinig te zeggen. De prijs hangt van veel factoren af, want de ene link is de andere niet.

Om te beginnen moet je weten dat volgens de Terms Of Service van Google het kopen van links verboden is. Het wordt gezien als blackhat techniek. Dat is de officiële lezing. In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten, als je weet wat je doet...

De waarde van een link wordt bepaald door meerdere elementen, waaronder de autoriteit van een website, de locatie van de link, de niche, hoeveelheid websitebezoekers, etc. Linkbuilding kan gratis met linkruil, maar een link in een artikel van een populaire nationale blog kan zomaar 500-1000 euro kosten.

Hoe kun je backlinks krijgen?

Je kunt zelf linkbuilden, maar je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat je backlinks krijgt. Dus dat andere websites zonder het te vragen naar je linken. Grote websites zoals, Nu.nl, Ajax.nl, Ziggo.nl gebeurt dat automatisch. Dat zijn sites waar naar gelinkt wordt als bron bijvoorbeeld of die in sociale media gedeeld wordt.

Heb je nou een kleine site in een kleine niche, dan heb je een andere aanpak nodig. Dan moet je proberen iets aan je website toe te voegen wat virale waarde heeft. Dus iets wat zo bijzonder is dat websitebeheerders er uit zichzelf heen linken en je doelgroep het deelt op sociale media. Dat "iets" heet "linkbait"

Wat is een Linkbait?

Linkbait is inhoud op jouw website waarnaar andere sites linken omdat ze dat willen, niet omdat je erom vraagt.

Of het nu een tijdloos en sterke blogpost, een nuttig eBook of een virale video is, linkbait is er in vele vormen. Laten we eens kijken naar de soorten en enkele voorbeelden van linkbait.

Als je aan het brainstormen bent over wat goede linkbait is, stel jezelf dan de onderstaande vragen:

  • Zoeken mensen hiernaar? (Google AdWords Zoekwoordplanner)
  • Is dit een onderwerp dat steeds populairder wordt? (Google trends)
  • Hoe waarschijnlijk is het dat deze inhoud over een jaar verouderd is?
  • Als dit idee al op het web is verwezenlijkt, kan ik het dan beter doen?

Marketing van jouw linkbait is essentieel voor het succes ervan. Of het nu gaat om het delen van jouw linkbait via de juiste kanalen, het plaatsen van links op de juiste locaties of zelfs het maken van een persbericht, de eerste stappen die je neemt, spelen een belangrijke rol bij de ontdekking en het succes van jouw linkbait.

Waar kun je backlinks plaatsen en welke bedrijven kunnen je daarbij helpen?

Je kunt bijna overal backlinks plaatsen als je het slim aanpakt. Met het oog op je linkprofiel is dat misschien ook wel het slimste om te doen. Om variatie in linklocaties aan te brengen. Er zijn ook genoeg locaties waar je een link kan plaatsen zonder dat je veel hulp nodig hebt van een websitebeheerder. Denk aan links in je bio op socialmedia-accounts, directory's zoals startpagina en startkabel, andere websites die je hebt, Tumblr en blogger.com etc.

Welke bedrijven kunnen je daarbij helpen?

Voor een hobby website kun je de linkbuilding prima zelf doen. Maar zodra je website belangrijk wordt voor je inkomen of het bereiken van je doelgroep, dan is het tijd voor professionele linkbuilding. Daar zijn meerdere redenen voor:

  1. Ze doen werk waar ze goed in zijn en jij focust je op je eigen specialisme.
  2. Ze blijven op de hoogte van relevante online ontwikkeling.
  3. Professionele linkbuilding is zeer rendabel, je verdient het snel terug.
  4. Professionele linkbuilders hebben een groot extern netwerk.
  5. Je linkprofiel blijft stabiel en Google-vriendelijk.
  6.  De resultaten zijn meetbaar
  7. Geen dure inhouse marketingmedewerkers nodig.

Voor professionele linkbuilding kun je terecht bij een online marketing bureau. Bij voorkeur bij een onlinemarketingbureau dat linkbuilding als expertise heeft. Een professioneel onlinemarketingbureau zoals ZoekGedrag kun je met linkbuilding helpen!

Contact

ALLES BEGINT MET CONTACT

team